fredag, november 17, 2006

Love will tear us apart

Idag såg jag 24h party people och blev Joy Division-frälst. Japp, tydligen krävdes det att en fiktiv Ian Curtis skulle hänga sig i min tv-ruta för att jag skulle fatta men nu gör jag det i alla fall.
Dock insåg jag för länge sen att Love will tear us apart är en oförglömlig låt. Men jag avskyr Nouvelle Vagues cover, "hela bossanovanewwavecoverprojektet" stör mig. Jag tål det inte, vilket är konstligt för egentligen är Nouvelle Vague närmare den musik jag lyssnar på mest.

Covers är en klurig grej egentligen. Vissa säger att man inte borde få göra en cover om man inte kan göra det bättre än originalet, annars är det ingen poäng. Jag vet inte om jag håller med, jag tycker att det räcker med att göra den annorlunda och inte bara härma. Så länge man har ambition att göra något eget av det har en cover existensberättigande enligt mig - men det behöver ju inte betyda att det är bra. En riktigt bra musiker kan ta en dålig låt och göra den bra, lyssna till exempel på Camera Obscuras version av ABBAs Super Trouper. Hur kunde CO höra att det fanns en riktigt låt där nånstans?!
Om man ger sig på en bra låt är det visserligen svårt att överträffa originalet men chansen att det åtminstone blir hyfsat borde bli större, eller?

Jeffrey Lewis cover på The Strokes The Modern Age regerar i alla fall...

9 kommentarer:

Linus Brännström sa...

Nouvelle Vagues Joy Division-cover är asdålig. Men mycket annat på första Nouvelle-skivan är bra. Den andra är dock dålig.

Vad gäller Joy Division är det ju inte så mycket annat att göra än att köpa Heart & Soul-boxen. Det är nog bland det bästa man kan lägga pengarna på. http://www.cdon.com/main.phtml?prod=64052&nav=4115&navroot=902&page=product

Anonym sa...

Angående the modern age.. missar jag något, vad är bra? Jag blir alltid irriterad när den kommer. Skrän! Har han gjort om texten? Jag hör inte.

Ida sa...

Damn, jo jag behöver nog faktiskt boxen... Angående The Modern Age finns det vissa förutsättningar som måste uppfyllas för att man ska gilla den. 1: man måste gilla Jeff Lewis, men det man kan inte bara gilla honom för de finurliga texterna som ju är största orsaken till hans charm utan man måste gilla hur han låter också. Sen bör man gilla låtens originalversion. Jag uppfyller dessa krav och jag tror inte han har gjort om texten, jag tror inte han har ändrat ett skit. Det är det jag gillar, inget är annorlunda men ändå lyckas han låta så hilma Jeff Lewis och så lite The Strokes.

Daniel sa...

Jag hade en Joy division-tröja för många år sedan - innan Joy division-tröjor blev något av mode. Rätt många ville köpa den av mig. Gillade du 24 hour party people alltå?

Ida sa...

Ja, det gjorde jag. Den är väl inte direkt med bland favoritfilmerna men den gav mig verkligen något. Älskar alla musiknördfilmer...

Anonym sa...

Moby gjorde ett framträdande i Holländsk tv med ett par Joy Division covers. "New Dawn Fades" är riktigt vass och finns med på hans dvd "Play". Kolla även in: http://www.controlthemovie.com/

Anonym sa...

José Gonzales har gjort en (enligt mig) ganska dålig cover på "love will turn us apart". OM man ska jämföra med orginalet. HÖrt den?

Linus Brännström sa...

men menar du i det här inlägget att abbas super trouper inte skulle vara en "riktig" låt. vad menas med det?

Ida sa...

Det menas att Abba är världens mest överskattade band och jag inte kan fatta hur alla, verkligen ALLA i Sverige gillar dem. Jag menar, det flesta lyssnar inte pà det men ingen erkänner hur mycket de suger. Fà band irriterar mig sà mycket. Nár Abba gÖr vilket làt som helst visserligen men t ex Super Truper vill jag bara gà och gömma mig!