måndag, februari 06, 2006

Joakim Frödin är bra

Jag har tänkt skriva den här posten länge nu, ända sedan i höstas faktiskt när jag för första gången fick höra Joakim Frödin. Det är roligt när man får höra något bra som man vet att inte så många har haft chansen att höra och då vill i alla fall jag genast berätta det för så många som möjligt så att fler kan få uppleva den känslan ett litet tag. Bloggen hade varit det perfekta forumet för att sprida vetskapen om Frödins fina musik vidare men jag har inte kunnat hitta orden. Det gör jag fortfarande inte riktigt men anledningen till att jag känner att jag kan skriva det här nu är att man nu kan höra smakprov på låtarna på internet. Så nu behöver jag inte oroa mig för att jag med hjälp av ord inte ska kunna göra musiken rättvisa utan den kan istället få tala för sig själv.

En liten beskrivning vågar jag mig dock på eller i alla fall en förklaring varför jag tycker att det är bra. Joakim Frödin skulle antagligen kunna kallas för singer/songwriter eftersom det är just det han gör sjunger och spelar sina egna och andras sånger. Arrangemangen är relativt enkla, ibland på gitarr och ibland orgel och det ger en utmärkt komplement till den känslofulla, expressiva sången. Det är framför allt rösten som gör det speciellt, det finns något extra där och det verkar fler ha märkt. Senaste skvallret säger att skivbolaget som ger ut Andrew Birds skivor har hört av sig så snart kanske fler får höra Joakim Frödin.

Så gå in och lyssna nu, här finns det låtar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan, förstår precis vad du menar. Joakim Frödin visar upp starka låtar med en härlig inlevelse i rösten. Detta kan bli något..
Har en annan länk till dig som du måste kolla upp. www.peterliljegren.com
Här hittar du pop på svenska. Svensk singer/songwriter, poetiska texter blandas med vemodig musik. Ett måste att kolla upp. Ladda ned gratis låtar...