söndag, december 16, 2007

Korrektion av årsbästalistan 2006

Jag tyckte själv att det var en tradition jag har, att så här när det börjar bli dags att summera året kolla på årsbästalistan från föregående år och himla med ögonen över vilken extremt dålig koll jag hade, hur fel min lista var och sedan skriva ett rättning. Vid en närmare undersökning av mina gamla bloggposter såg jag att jag gjorde det 2005 för att rätta till 2004 års misstag men att jag förra året var så fruktansvärt improduktiv på bloggen att jag inte ens gjorde en årssammanfattning för 2006. Eller inte på bloggen i allafall, däremot hade jag skrivit en för Dagbladet i all hast och den var ju förstås fel, nu när den blir sedd med nyktra ögon. Nu tänker jag alltså återuppliva min gamla tradition och berätta hur fel jag hade. Det här var min årsbästalista 2006:

1. Camera Obscura – Let’s get out of this country
2. The Essex Green – Cannibal Sea
3. Joanna Newsom – Ys
4. Regina Spektor – Begin to hope
5. Final Fantasy – He poos clouds
6. Belle and Sebastian – The Life Pursuit
7. Juana Molina – Son
8. Cat Power – The Greatest
9. M. Ward – Post-War
10.The Knife – Silent shout

Okej, en stor skillnad motför min rättning av 2004 års listan är att jag fortfarande tycker att alla de här skivorna är bra, jättebra faktiskt. Ja g skäms inte alls, jag kunde ju inte hjälpa att jag inte laddade ner musik och därmed inte hunnit lyssna på så många skivor, jag hade inte fel, jag hade bara inte hela bilden. Det har jag förstås inte nu heller men jag har har en betydligt större bild!
TV on the Radio - Return to Cookie Mountain
CSS - Cansei de ser sexy
The Long Blondes - Someone to drive you home
Hot Chip - The Warning
Asha Ali
Beirut - Gulag Orchestra
Yo la tengo - I am not afraid of you and I will beat your ass
Charlotte Gainsbourg -5:55

Nu känner jag hur svårt det är att få till en lista man blir nöjd med. Jag gillar alla ovanstående men någon exakt ordning är svår att få till. Om jag satt nu skulle nog inte Camera Obscura knipa förstaplatsen men jag är inte helt säker på vem som skulle få den. Räknat på vad jag lyssnat mest på under 2007 skulle kampen stå mellan CSS och The Long Blondes fast tjaaa... jag tycker nog kanske att Regina var bäst av alla, eller... Äsch skit samma, jag kommer ändå inte hålla med mig själv imorrn så varför försöka...

Inga kommentarer: