måndag, oktober 23, 2006

Britta Persson, Pipeline 21/10

Det var länge sen jag var på Pipeline, Sundsvalls anrika rockklubb som sedan en tid hotas av nedlägning men som tappert kämpar på. Det kändes bra att komma dit igen, lite som hemma också var ju Britta där också, då blir det ännu bättre.
Britta Persson var ämnet för en av mina första bloggposter. Hörde henne för första gången för ganska exakt två år sedan via Sonic och blev så betagen av hennes röst att jag genast köpte demon, vilket jag i nämnda bloggpost uppmanade alla andra att också göra. Jag är än idag med på hennes maillista.
När jag idag lyssnar på den 4-spårsdemon är jag inte riktigt lika imponerad, visst hör man potential men det är inget att jaga upp sig över.
Men Britta, två år senare är återigen värd alla mina superlativ, som hon har växt. Från att vara en tjej med gitarr men några ganska bra låtar är hon nu exakt det jag söker i en artist. Live låter det fantastiskt med ett ytterst sparsmakat arrangemang, bara hon själv på endera akustisk gitarr, elgitarr eller keyboard med trummor som enda sällskap. Jag blev hänförd. Men det är ju rösten som är pricken över i, hon vågar använda de på så många sätt, verkligen leka med den, den är hennes främsta instrument. Hon påminner mig om Regina Spektor och bättre komplimang kan jag nog inte ge.
Brittas album ska genast införskaffas till min skivsamling och jag kan inte annat än råda samtliga att följa mitt exempel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag och sanna var på arab strap igår. det var en riktigt bra konsert, den bästa på länge! då kan jag i och för sig inte komma på så många jag varit på senaste året.. hm, tokyo sound revolotion och så hägga i somras... öh, har jag varit på nåt annat? vet inte. men det var riktigt bra igår iaf på debaser (det i slussen, var riktigt hemtrevligt ställe också). så mycket bättre konsertupplevelsen blir förresten när man har lyssnat på/hört låtarna innan. på onsdag ska jag på yo la tengo, det blir nog själv, kanske min första konsert ensam. bra övning, säkert.

Ida sa...

Alltså, du vet att jag älskar dig men ibland måste jag ju säga: I hate your guts! Jag brinner av avund! Nå ja, alla kan ju inte bo i städer där det händer saker, jag är glad att det var bra. Hoppas Yo la tengo också blir grymt.