måndag, oktober 31, 2005

CDOASS - bättre än vilken majbrasa som helst


Vad är det egentligen som är så speciellt med sista april? Jag menar, supa kan man göra när som helst men bara idag kunde man se Fagersta-bandet CDOASS i Sundsvall. Sveriges och kanske ett av världens just nu mest hypade band spelade ikväll på Pipeline i Sundsvall. Jag gick dit ensam eftersom alla mina kompisar skulle ut och festa men det ångrar jag absolut inte. Om ni inte har hört CDOASS så har ni åtminstone om ni läser musiktidningar hört talas om dem och stor energi har lagts ner för på ett rättvist sätt beskriva deras musik: ett ”New-wave-Hives” eller ett punkigt Franz Ferdinand är några av de uttryck som har använts men personligen så tänker jag strunta i jämförelser och etiketter och nöja mig med att säga att det här är jäkligt bra. Fantastisk energi och låtar som både går bra att bara lyssna på men framför allt att dansa till gör CDOASS till ett band som känns väldigt ”rätt just nu”. Ryktena säger att de kommer slå stort precis som deras kollegor i The Hives och jag skulle definitivt inte bli förvånad. Det som var tråkigt med själv konserten var att den var väldigt kort, inte ens trettio minuter. Jag har absolut inget emot korta energiurladdningar men ett litet extranummer hade suttit fint. Det största problemet var dock inte konsertlängden utan Sundsvallspubliken. Folk i den här stan har ingen aning om hur bra dom har det. Ynka trettio personer hade pallrat sig dit och för sådana här intressanta arrangemang kan publiktillströmningen inte beskrivas som annat än pinsam. CDOASS var bättre än vilken Majbrasa som helst!

(Från gamla Musikmani 30/4 - 05)

Inga kommentarer: