måndag, oktober 31, 2005

Kort och koncist på bloggvis?

Jag satt och åkte bil för ett par dagar sedan med radion på och om jag får bestämma, vilket jag oftast får så är det P3 som gäller. Den här gången råkade jag slå på ”Frank” och ironiskt nog pratade de om bloggar. En bloggexpert var där och förklarade hur det hela går till och han gav också några tips på hur man gör sin blogg så bra som möjligt. Vilken tur tänkte jag, för jag skulle gärna ha några fler läsare men tipsen som gavs gjorde mig lite besviken. För tydligen är det så att en bra blogg har bara korta inlägg med små mysiga vardagshändelser som det är trevligt och går snabbt att läsa. Man ska helst inte lägga in så många åsikter för då kan det ju bli en massa jobbiga diskussioner… Det viktigaste var i alla fall att texterna var korta och att man skrev ofta. Det här funkar säkert jättebra för att få läsare men jag skulle aldrig klara av det. Jag är verkligen inte den typen av person som fattar mig kort och dessutom vill jag ju hinna säga någonting i mina artiklar, jag vill beskriva musiken och om jag har lust, inte spara på superlativen. Om man inte orkar läsa mina texter så är man helt enkelt inte intresserad och då är det ju bara att låta bli och dessutom, om jag var intresserad av småmysiga händelser ur någons privatliv så pratar jag med mina kompisar, ni vet de där i den riktiga världen. Men för att blidka alla experter kommer här en om inte mysig så i alla fall en exemplariskt kort hyllning av ett band:


Efterklang.
Dansk, elektronisk pop. Påminner lite om Sigur Rós. Både intressant att lyssna på och skön bakgrundsmusik. Albumet ”Tripper” är fantastiskt. Mer info: www.efterklang.net




Det är bäst att spara på orden i bloggarnas värld…
(Texten publicerad på gamla Musikmani 29/3 - 05)

Inga kommentarer: