söndag, oktober 21, 2007

Rensa din själ

Det är renande att rensa sin I-pod. Well, det är i alla fall vad jag har blivit informerat om, jag har aldrig försökt mig på något sådant. Jag har 30 GB och jag har bara öst in musik och inte raderat en enda låt. Men renande lät bra och jag har ju en hel del jag inte lyssnar på, eller rättare sagt, jag har löjligt mycket musik som jag aldrig lyssnar på så en bortrensning kan tyckas vara på sin plats.
Jag fastnade på en gång. Jag stirrar på listan av artiser i biblioteket och tänker när jag senast tryckte igång den gruppen eller den artisten. Ofta blev svaret aldrig men det bär ändå emot att trycka på delete. Någon gång i mitt liv kommer jag att vilja lyssna på The Band igen, jag har visserligen inte lyssnat på Bill Monroe en enda gång hittills men den dag jag vill det ska han finnas där. Det är min filosofi, det kan komma ett ögonblick och då ska det finnas där. Visst med tanke på att jag inte har lyssnat på Bright Eyes på flera flera månader är det kanske inte nödvändigt att bära runt på vartenda spår Connor någonsin haft något att göra med, jag lyssnade inte ens på Noise Floor rareties och Motion sicknes när de var nynedladdade...

Motvillig rensning resluterar ändå i att jag raderar:
Nämnda 2 Bright Eyes album
Black Rebel Motor Cycle club
CDOASS
David and the Citizens
Einstürzende Neubauten (någon jobbig samling 80-83 med bara massa oljud, Silence is sexy är kvar - inte för att jag någonsin lyssnar på den men...)
Fireside - Elite
Graham Coxon - Happiness in magazines
The (international) Noise Conspiracy - Armed love
Leif Karate - Lets back the wrong band
Libertines - B-sides (inget ont om Libertines, jag har fortfarande alla album och alla EP-skivor)
M.Ward - Transistor Radio - för den hade jag tydligen dubbelt...
The Soundtrack of our lifes - Behind the music och Origin vol.1
Tomte
The Veils - Runaway found
The Washdown - Yes to everything

Men behöver jag egentligen Imperiet- greatest hits?
50 låtar med Cornelius Vreeswijk? Hela 6 album med Pizzicato Five? Samtliga White Stripes-skivor? Varenda låt The Beatles har spelat in i alla versioner?
Jo, jag gjorde bedömningen att jag behöver det - just inte case...

2 kommentarer:

ninni sa...

Oj, så jag känner igen mig! Jag lyckas inte heller rensa ut något ur min iPod. Men hur kunde du rensa bort Einstürzende Neubauten???

Ida sa...

För jag gillar inte industrial - jag har försökt men huvudverksbringande oljud är inte min grej...