måndag, oktober 22, 2007

Vad ska jag lyssna på?

Kära läsare. Jag går runt med en faslig massa musik som jag lagt in i podden för att jag tänkt "lyssna in mig/lyssna in mig bättre" på den. Oftast blir det aldrig av men då klarar jag inte metalt av att radera av rädsla för att missa något. Därför vill jag nu att alla som känner sig manade att lobbyera för ett eller flera band nedan att göra det. Utnyttja den makt ni för ögonblicket ges och bestäm vilka av dessa som förtjänar min dyrbara tid.
Adam Green
April March (och inte ett par låtar utan varenda skiva hon har gjort)
Ariel Pink
Big Star
Bill Monroe
Boards of Canada
Brisa Roché
Broken Social Scene
Clap your hands say yeah!
Cornelius
The Cure
Cursive
Cut Copy
Death from above 1979
Destroyer
DEVO
Dungen
Einstürzende Neubauten
The Faint
The Field Mice
First Floor Powet
Four tet
Frou Frou
George Formby
Gilian Welch
Ginger Ale
Grandaddy
Heikki
The Hidden Cameras
Imperiet
Indochine
Islaja
Jarvis
Jeff Buckley
Jenny Lewis and the Watson twins
Josephine Foster
Junior Boys
Justice
Kent
Klaxons
Kris Kristofferson
Ladytron
Lambchop
Le Tigre
Loretta Lynn
Los Hermanos
Martha Wainwright
Merz
Metric
Midaircondo
The Moldy Peaches
Muddy Waters
Oingo Boingo
The Pipettes
Pixies
Pizzicato Five
Radiohead
The Rapture
Red house painters
Rosie Thomas
Saturday looks good to me
The Shins
Sparklehorse
Tom Waits
Vapnet
Vetiver
Whitest boy alive
Woven hand
Yeah yeah yeahs
Zero 7
The 5678's

En minst sagt rejäl lista. Jag börjar nästan undra om jag har något jag lyssnar på på podden också men det finns det ju. Hur som helst kan man se att jag inte har gjort min hemläxa. Så vilka ska jag ge tid och vilka detetas?

7 kommentarer:

Elisabet Ericson sa...

dom här tycker jag är värda: ¨

april march, boards of canada, the cure, hidden cameras, junior boys, le tigre, moldy peaches, radiohead, red house painters är rätt bra... tom waits är ju bra.
sen resten känns inte så nödvändigt, alternativt dåliga, alternativt att jag inte är inlyssnad själv alternativt att jag inte hört dem.

Anonym sa...

Jag känner igen problemet om man säger så... I alla fall, jag skulle inte kunna plocka bort några av följande artister:
Big Star, Hidden Cameras, Kris Kristofferson, Loretta Lynn, Martha Wainwright, Pipettes, pixies, The Shins, Tom Waits, Vapnet & Whitest Boy Alive.

Haha, lite rolig att jag och föregående nämner nästan helt olika artister. Det kommer sluta med att du behåller allt i alla fall...

Ida sa...

Vilka tycker Puta-Pan går under kategorin "dåliga" i nämnda lista?

Valle, du har nog rätt, det ser inte ut att bli någor raderande men med tanke på min ständiga ovilja att ta bort något från podden hade jag kanske inte tagit bort något vilket fall. Det är i alla fall kul att höra vad andra tycker!

Linus Brännström sa...

rent spontant känns ju the cure som det mest kvalitativa på listan. tom waits är ju också rätt kvalitativt.

annars är ju junior boys bra. shins och hidden cameras har också gjort en del trevliga grejer. red house painters var ju också ett av världens bästa band på 1990-talet. jeff buckley sjunger fint. gillian welch också.

mycket på den där listan känns ju annars som sådant som var kul när det kom men som man inte längre orkar tänka på ens. typ moldy peaches, pipettes, klaxons, adam green och sånt.

köp hellre några fina gamla skivor med typ the clash – sandinista! där har du nåt att bita i. eller end of the century med ramones, en av de finaste popskivorna jag vet. jag vet inte om du gillar bruce springsteen men finare komponerade låtar än de på born to run lär vi aldrig mer få höra från en 25-åring. rolling stones-utgåvorna mellan 1968 och 1972 går ju inte heller av för hackor, om man säger så.

Ida sa...

Linus, du har antagligen rätt i att vissa band har förlorat lite av sin poäng, jag ska nog försöka ta mig för att radera lite. Sen kan du läsa min blogg noggrannare för då kan du se att jag nyss köpt The Clash - Sandinista! när jag var på skivmässan häromsistens. Jag har fortfarande fördomar om Bruce men jag kommer snart att komma över dem...

Linus Brännström sa...

jaha, vad kul. har du tagit dig in i den då? sandinista! alltså.
vet du inte vad joe strummer sa förresten, typ ”if you don't love bruce springsteen, you don't like music”.

ninni sa...

Imperiet, förstås. Jag är inte riktigt lika förtjust i Imperiet som i gamla Ebba Grön, på något sätt har inte Imperiet åldrats riktigt lika lysande, men värt att lyssna till i alla fall.

Einstürzende Neubauten. Ännu en klassiker. Ja, de tidiga albumen kan vara en liten aning hårdsmälta (för att inte säga fullständigt olyssningsbara om man är på fel humör), men gör ett försök med mina favoritalbum Silence Is Sexy och Halber Mensch, om du har dem.

Junior Boys är gulliga. Jeff Buckley står på min att-lyssna-till-härnäst-lista.

Att skippa: The Cure har jag aldrig lyckats tycka om. Det enda försonande är att sångarens frisyr får mig att känna att jag aldrig har en bad hair day. Kent har inte ens den saken till deras fördel, så dem skippar i alla fall jag. Radiohead... nä, Thom Yorke är för gnällig.