måndag, januari 30, 2006

Ett blandband

Det finns många oskrivna regler när det gäller blandband (se t ex High Fidelity) men jag är personligen inte så bra på att följa dem, jag går mest på känsla. Jag börjar med att bestämma om jag vill ha något tema för blandningen och den här gången var det meningen att det skulle bli den ultimata representanten för min musiksmak, ett tema som känns dömt att misslyckas.

Jag börjar med att välja vilka låtar jag vill eller kan tänka mig ha med, alltid fler än det får plats och restriktionerna när det gällde valet den här gången var att det måste vara från skivor jag äger, band och artister jag lyssnat mycket på de senaste 2-3 åren alt. gillar väldigt mycket just nu, max en låt av varje band och inget retro. Jag väljer några lämpliga startlåtar och personligen gillar jag att börja med en ganska lugn låt och stegra gradvis i tre steg så att tredje låter är ganska rockig. Efter det har jag aldrig någon plan, när en låt ta slut så hör jag i mitt huvud vilken som bör bli nästa. Det håller inte jämt för ibland försvinner känslan men den här gången höll det i sig i stort sett hela vägen varför jag trodde att det skulle bli ett fantastiskt blandband. Jag kan ju erkänna att jag spårade ur lite på slutet och valde så korta låtar som möjligt för att kunna klämma in så många som möjligt och det var kanske ett misstag. Jag lyssnade igenom bandet imorse och det var inte så bra som jag hade förväntat mig men det är nog ändå ganska representativt.

Sida A
1. CocoRosie - Terrible Angels
2. The Essex Green - The Late Great Cassiopia
3. The White Stripes - Fell in love with a girl
4. Frida Hyvönen - I drive my friend
5. Maher Shalal Hash Baz - Sunrise
6. Suburban Kids with Biblical Names - Rent a wreck
7. Regina Spektor - Your honor
8. The Concretes - Seems fine
9. Patrick Wolf - Bloodbeat
10. Jenny Wilson - Summer time - the roughest time
11. Anthony and the Johnsons - I'm a bird now
12.Mando Diao - Sheepdog
13. El Perro del Mar - Party
14.The Though Alliance - Koka-Kola veins
15. Johnny Boy - You are the generation that bought more shoes and you get what you desirve

Sida B
1. Bright Eyes - Haligh, haligh, a lie, haligh
2. Rilo Kiley - It's a hit
3. Mattias Alkberg BD - Don Quixote
4. Jens Lekman - Black Cab
5. Belle and Sebastian - Get me away from here, I'm dying
6. The Libertines - Boys in the band
7. Alf - Gröna linjen
8. Joanna Newsom - Bridges and ballons
9. M.I.A - Sunshowers
10. Devendra Banhart - This beard is for Siobhan
11. The Von Bondies - Tell me what you see
12. Mi and L'au - Bums
13. Franz Ferdinand - Tell her tonight
14. Ane Brun - So you didi it again
15. Desaparecidos - The Happiest place on earth
16. The Polyphonic Spree - Two thousand places


Nära att komma med var: David and the Citizens, The Bear Quartet, Sonic Youth, Juana Molina, The Tiny, The Flame, Khonnor och Interpol

3 kommentarer:

Alfredo Augusto sa...

aaah, nice, men vad fan, Khonnors Phone calls from you dårå??

;p

Ida sa...

Du har rätt, hur i helvete kunde jag glömma Khonnor?! ...blir inte klok på mig själv...

Anonym sa...

wow! vi har väldigt lika musiksmak... hittade din blogg, kommer helt klart återkomma! besök gärna min, jag skriver mycket om musik - och litteratur (poesi och pop!)

jag länkar dig!