måndag, januari 23, 2006

The Lucys!

Jenny Wilson fick pris på p3-guld och det var det första priset i år som har gått som jag vill. Nu har jag officiellt gett upp hoppet på att de jag tycker förtjänar beröm ska få något pris så det finns bara en sak att göra: dela ut ett eget pris!

The Lucys prisar artister och band som jag gillar men tyvärr blir det inte någon otymlig statyett av något slag utan endast ren ära.

De svenska pristagarna är:

Artist: Jenny Wilson

Grupp: Suburban Kids with Biblical Names

Nykomling: El Perro del Mar

Liveartist: Frida Hyvönen

Låt: Koka-Kola veins - The Though Alliance

Demo: Sing! with I'm from Barcelona


Intressant att observera här är att alla mina pristagare albumdebuterade 2005 och kan räknas som nykomlingar vilket jag tycker är väldigt roligt. Riktigt svårt var det att favorisera en kvinnlig artist för jag tycker väldigt mycket om alla tre pristagarna så jag hittade på lite olika kategorier så att de kunde få ett pris var, konkurrensen var så hård.


De utlänska pristagarna är:

Artist: Devendra Banhart

Grupp: CocoRosie

Nykomling: M.I.A

Låt: You are the generation that bought more shoes and you get what you desirve -Johnny Boy

Video: First day of my life - Bright Eyes


Nu vet jag inte riktigt om M.I.A räknas som nykomling men för mig är hon det men det är inte så noga för teoretiskt sett så släpptes ju de flesta av El Perro del Mars låtar på Ep 2004 också. Det var väldigt svårt att välja en enda låt men "You are the generation..." är fantastisk, fast priset hade lika gärna kunnat gå till "First day of my life" som är en av de absolut finaste kärlekssånger jag har hört. Videon får pris istället eftersom den gör låten ännu bättre, sötare och mer romantisk. För de som inte har haft turen att se den så är det olika kärlekspar som sitter i en soffa och lyssnar på låten i hörlurar och ser oerhört kära ut, väldigt sött och man kan inte låta bli att le.

1 kommentar:

Anonym sa...

trevliga lista över pristagare till ett tilltänkt musikpris. jag håller verkligen med om att det aldrig tycks bli dom man själv önskar som får ett pris, orättvisa värld!