torsdag, januari 19, 2006

Skivor jag trodde jag hade

Jag ser inte mig själv som särskilt förvirrad person men ibland undrar jag. Jag har ingen filofax eller liknande för att komma ihåg vad jag ska göra för det minns jag ändå, jag vet vart mina pengar tar vägen och jag minns exakt vilken skitmusik jag lyssnade på när jag var tolv, jag har med andra ord rätt så bra koll.

Idag blev jag av någon anledning väldigt sugen på att lyssna på låten "Heartbeats", det har jag inte gjort på länge men jag tycker att den är väldigt bra (surprise...) så jag började rota lite i skivsamlingen för att få fram The Knife eller lika gärna José Gonzales. Jag hittade dem inte och då gick det upp för mig att anledningen till att jag inte hittade dem var att jag aldrig har ägt någon skiva av ovanstående. Jag satt alltså hemma och letade efter skivor jag inte har och det har faktiskt hänt två gånger till på ganska kort tid. Förra veckan letade jag M. Wards "Transistor radio" fast jag inte har den och jag var dessutom helt säker på att jag skulle kunna hitta The Postal Service "Give up" om jag letade, riktigt säker.

Jag vet inte varför min hjärna plötsligt har börjat inbilla mig att tro att jag har saker som jag egentligen aldrig har ägt, det är oroväckande. Men allra mest oroväckande är det ändå att jag inte har de här skivorna, jag menar jag borde ha dom. Ok, The Knife och Josés gamla alster kanske börjar bli lite uttjatade men M. Ward fanns ju för fan med på min årslista för 2005 som jag bara sammanställde för två-tre veckor sedan. Det måste bero på något sorts önsketänkade som är så intensivt att jag lurar mig själv eller så har jag helt enkelt lånat de här skivorna på biblioteket så ofta att de har spenderat mer tid hemma hos mig än på biblio. Jag hoppas på förklaring nr.2.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nämen! Har du gått och blivit "mänsklig"?! ;) Välkommen in i Tjernobylgenerationens tidiga senildemens. =D