söndag, januari 08, 2006

Top 10 utländskt-05

Jag köpte väldigt få skivor 2005 som kom ut 2005. Jag lade mest pengar på skivor från 2004 som jag ännu inte hade hunnit köpa och en hel del ännu äldre kompositioner. De flesta 05-skivor jag köpte var svenska så den här listan blir lite svår, jag vet inte ens om jag får ihop men top 10 men jag ska försöka.



1. Devendra Banhart – Cripple Crow
Devendra skaffade ett band och gjorde en skiva med 22 låtar på drygt 74 minuter. Han gjorde inte längre de finaste, underliga folkpopvisorna, han gjorde mer än så. Det var ett genialiskt drag att fylla ut den tidigare ganska ensamma akustiska gitarren med ett helt band och bandet Hairy Fairy lyfter Devendra Banhart till den nivå han alltid har hört hemma. Han gör inte bara de bästa visorna längre, nu gör han dessutom årets i särklass bästa rock’n’roll.



2. M.I.A - Arular
Jag är fortfarande förvånad, jag nästan mässar det till mig själv: ”Jag gillar ju inte sån här musik!” Men jag liksom många andra popfans föll jag pladask för M.I.A och jag kan inte värja mig mot hennes extremt fantasifulla och för mig originella blandning av genres som jag inte ens kan namnet på. Jag dansar, jag sjunger, jag älskar den här skivan!


3. Anthony and the Johnsons – I’m a bird now
Jag ska vara helt ärlig, jag lånade ”I’m a bird now” på biblioteket efter en oerhört positiv recension i Sonic. Jag lyssnade på en halv låt och, tryckte vidare till nästa och sen stängde jag av och lämnade tillbaka den. Många har sagt att Anthony är så lätt att gilla men det håller jag inte alls med om, jag blev uppmanad/tvingad av en vän att ge honom en chans till och visst tyckte jag att det var bättre men det var först efter ”Musikbyrån live” som jag blev fast. Nu blir jag rörd varje gång jag hör hans röst – en underbar skiva.



4. Bright Eyes – I’m wide awake it’s morning
Två album på samma gång från min kanske absoluta favorit blev nästan för mycket av det goda. Jag befann mig något underligt Bright Eyes-rus och var beredd att höja båda skivorna till skyarna, årets två bästa album kom redan i januari! Innerst inne visste jag att jag hade fel, jag visste att det inte var lika bra som Fevers and Mirrors den här gången heller men det spelade ingen roll, just då var det så bra det kunde bli. ”Digital ash…” spenderar nästan all tid kvar i skivstället med ”I’m wide awake it’s morning” hänger kvar ganska bra och efter noggrann övervägning kallar jag det nu 05 års fjärde bästa utländska skiva. Connor gör country och han gör det mer än bra, samma vackra melodier, fina, finurliga texter och förtrollande röst som alltid. Två olika skivor med olika inriktning gör att Connor Obersts nästan steg blir oerhört intressant.




5. Patrick Wolf – Wind in the Wires
2005 var året då jag hörde Patrick Wolf för första gången och då var det främst hans första skiva ”Lycanthropy” som förtrollade mig. Jag har inte förälskat mig i ”Wind in the wires” lika mycket ännu men den finns med här på listan för att det här var ett Patrick Wolf-år i min CD-spelare.



6. M. Ward – Transistor Radio
Matthew Wards “alla genres på en skiva”-lo-fi borde ha varit med på fler listor, bara Sonic har fattat av de listor jag har sett. Men det gör ingenting, jag kan fortsätta dyrka honom i min ensamhet men jag hoppas ändå att fler följer mitt exempel.


7. CocoRosie – Noah’s Ark
Ett Patrick Wolf-syndrom här också. ”La maison de mon rêve” var den överlägset mest spelade skivan hos mig i år men det var ju ”Noah’s Ark” som var årets släpp och därmed den enda av skivorna som kan hävda sig på den här listan. Jag tycker att skivan är underbar men jag har inte kommit över debutens briljans ännu så den står liksom i särklass. Men en plats på listan är självklar.



8. Mi and L’au
Som jag har nämnt förut så är jag fullständigt “This is our music”-störd och det här den senaste förälskelsen. De som följt programmet minns säkert det söta fransk-finska paret och deras vackra, lågmälda toner. Även om skivan är nyinköpt så gillar jag den så mycket att jag inte kan låta bli att ta med, trots att förälskelsen säkert kommer att svalna.


9. Electrelane - Axes
Det här måste vara ganska originellt och udda, jag har nämligen inte hört den här skivan än. Jag sätter alltså en skiva jag inte lyssnat på som nia på en lista över de bästa skivorna. Jag kanske kommer att ångra det men faktumet att de tre låtar jag har hört från skivan är så bra gör att jag tar för givet att resten också håller måttet. Jag kommer naturligtvis skriva någon sorts rättelse och göra avbön om den här chansningen inte går hem men jag tar den risken.



10. LCD Soundsystem
Ännu ett typexempel på musik jag inte lyssnar på, eller det var alltså vad jag trodde. Jag kommer inte ens ihåg varför jag lånade den, jag gillar ju inte ens klassikern ”Losing my edge” så varför skulle jag bry mig om resten. Jag kommer inte ihåg varför jag ändå lyssnade men från första till sista låt var jag fast, ”Daft Punk is playing at my house” är en mina absoluta favoritlåtar från -05.




Kampen om sista platsen på listan var stenhård och precis utanför top tio hamnade britterna Babyshambles, Teenage fanclub och Franz Ferdinand. Dessutom finns det en hysteriskt lång lista av skivor jag velat men inte hunnit höra, några exempel är Martha Wainwright, Sufjan Stevens, Animal collective, Clap your hands say yeah och Vashti Bunyan. 2006 blir som alla andra år en tid att ta igen det jag missat.

Jag hade egentligen Regina Spektor på andra plats på listan men sen insåg jag att skivan kom 2004. Petig som jag är så tog jag bort henne men så här skulle det ha stått på plats nr.2 om jag hade struntat i såna där petitesser.

2. Regina Spektor – Soviet Kitsh
Flickor med piano har tagit stor plats i min CD-spelare i år och har därmed välförtjänt tagit topplaceringar på mina listor. Regina utnyttjar klassiskt pianospel med färgstark sång och intressanta texter och resultatet är fantastiskt. Your honor är årets bästa punklåt och resten av skivan är exempel på 05:s vackraste musik.

1 kommentar:

Daniel sa...

Patrick Wolf är så jävla, jävla bra. För mig är det tvärtom, jag har inte riktigt fastnat för "Lycantrophy"