lördag, januari 28, 2006

Vela på skivrean del. 2

Nu har det hänt saker men tyvärr är problemet inte löst. Jag bestämde mig för att helt enkelt gå in på allmusic.com och påminna mig om hur de potentiella skivköpen låter. Resultatet blev att jag blev helt övertygad om att Sufjan Stevens är ett måste och Postal Service har ju funnits på önskelistan i flera år så när den nu kostar 79kr bör jag ju slå till. Däremot kändes varken Broken social Scene eller Bloc Party absolut nödvändiga längre och någonting väldigt konstigt hände, mitt i CD-yran började tänka rationellt. Det har aldrig hänt under en rea förut men jag tog helt enkelt fran min lilla "näst på tur"-lista med skivor och kollade vilka av mina objekt som fanns där. Postal Service, Sufjan Stevens och Arcade Fire fanns med men inte de andra två. Alltså borde det hela varit löst men plötsligt kände jag inte så mycket för The Arcade Fire heller efter att ha lyssnat på några låtar så jag tog bort den också. Riktigt billigt verkade det bli men så slank The Supremes tillbaka ner i kundvagnen och snart hamnde en skiva med Johnny Cash där också och så rullade det på.

När jag sen fick tips om att t.ex Bloc Party fanns ännu billigare på megastore var det nära att jag var tillbaka på noll igen men jag tror att jag har bestämt mig nu. Helt olikt mig själv så ska jag tänka på att jag varken har lön eller studiebidrag och att jag faktiskt inte har råd att börja lägga mina sparpengar på skivor. Det får helt enkelt bli det tråkigaste men kanske smartaste alternativet, i kundvagnen behåller jag:

Sufjan Stevens 129kr
The Postal Service 79kr
Johnny Cash 39kr

En summa på 247kr känns ju bra på tre skivor men jag kan inte låta bli att tänka att även om det verkar smart så är det ju bara riktig CD-rea en gång om året. Min plånbok är glad nu men sen kommer kanske jag att bli ledsen...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aah ursäkta missen!:) Jag köpte The Shins-oh,inverted world och Broken Social Scene-We hate your hate. Dock ångrar jag mig något nu för jag stod och velade länge på om jag skulle köpa Postal service istället, det känns så nu. Jag får helt enkelt ta en runda till, även om plånboken inte tillåter..

Daniel sa...

Hm. Så det är cd-rea alltså? Det är riktigt länge sedan jag köpte en skiva nu alltså. Ganska spännande. För ett år sen eller nåt så var jag rätt fundamentalistisk då det gällde att äga musiken fysiskt på skiva. Jag tyckte det var oförenligt med att tycka om musik och att ladda ner. En god musikälskare köper sina skivor, liksom. Men jag har ångrat mig.


Idag när jag går in i en skivbutik tänker jag bara "Skivan tar plats, och skivställena är fulla. Dessutom kostar skivan pengar." Min motivation att köpa skivor har helt försvunnit sedan jag började ladda ner skivor gratis på fem minuter.

Linus Brännström sa...

Ojoj. Att välja Sufjan Stevens framför Arcade Fires »Funeral« är hårt. Och fel. Om du frågar mig....

Ida sa...

Jag antar att jag är kvar där du var förre året Daniel. Jag lever fortfarande efter att en musikälskare ska köpa sina skivor men det håller kanske på att spricka, vi får se vart jag är om ett år...

Och Linus jag vill definitivt veta vad du tycker men det betyder inte att jag tror att du har rätt =)

Linus Brännström sa...

Well, här är vilka skivor jag skulle rekommendera från rean (nu vet ju inte jag vilka skivor du redan har men)...

Arcade Fire – Funeral
Daft Punk – Disvovery och Homework
Destiny's Child – No 1's
Gang Starr – Moment of Truth
Mattias Alkberg BD – Tunaskolan
The Postal Service – Give Up
Robyn – S/T
The Shins – Oh, Inverted World
Sigur Rós — ( )