fredag, december 16, 2005

Där satt den!

Det är bra härligt att ha rätt, att satsa allt på att verka ha koll och sen få in en jackpott. Det som kan svida sen är att ingen man känner bryr sig. Jag tippade rätt segrare på Musikbyråns årslista och om ni scrollar ner en bit så ser ni beviset, jag tippade på M.I.A och tänk så rätt jag hade. Sen råkar det vara så att ingen jag känner bryr sig ett dugg om jag gjorde det eller inte så det är därför jag måste få skryta av mig riktigt ordentligt och riktigt njuta av "min seger". Av alla skivor som släppts under ett helt år prickade jag in exakt den som kom först, jag är rätt nöjd men det märks väl ganska tydligt.

Nej nog med skryt nu för den här gången och mer prat om listan. Det var väl inte helt otippat att M.I.A skulle komma etta men det hade ju inte heller varit otippat om det hade blivit Anthony and the Johnsons, Håkan, Jenny Wilson eller Death Cab. En bra blandning var det i alla fall som vanligt, en perfekt lista för den som gillar musik från mer än en genre. Det var inte så många överraskningar men det är som det brukar för det Musikbyrån gillar det gör de reportage om och det de inte gillar får inte vara med. Jag saknade framför allt Frida Hyvönen och jag hade verkligen trott att hon skulle komma med om man ser till vilken kanonskiva hon har gjort. Jag hade dessutom trott ganska hårt på Devendra Banhart men det var ju inte min lista.

Några små positiva överraskningar var för mig Bright Eyes och CocoRosie. Jag menar jag gillar Bright Eyes sjukligt mycket men i år har det nästan blivit en grej bland journalister att gnälla lite på Connor så det var kul att de som gillar honom inte bryr sig om det. CocoRosie har varit mitt favoritband i år fast då främst tack vare förra årets skiva La maison de mon rêve och jag blev glad över deras placering.

En bra lista var det överlag men fel så klart för det var inte min. Jag borde nog sätta igång och knåpa på min lista snart för sånt brukar ta tid men innan årsskiftet ska den förhoppningsvis publiceras här om jag lyckas komma överens med mig själv.

Inga kommentarer: