fredag, december 30, 2005

Jag vet, det var ett skitår

Det är inte bara jag som vet att det var ett ganska uselt år att vara musikintresserad i Sundsvall. Det finns fler som klagar som till exempel Dagbladets krönikör Jens Höglin. Exakt vad som har varit åt helvete med det här året förklarar han här.

Det finns så mycket att vara besviken på så man vet inte vart man ska börja men det största problemet är ju att nästan ingen är besviken. Nästan alla årets lokala arrangemang har varit för folk på 40+ om man räknar bort den ändå hyffsade konsertvåren innan Piplines kassa sinade. Problemet är som sagt att det nästan inte är nån som tycker att det är något problem, det är jag, nöjekrönikörer och kanske ett hundratal personer till men för alla andra verkar det räcka med att lyssna på Lena Philipsson på krogen och att gå runt med den senaste Green Day eller Robbie Williams hiten i hörlurarna. För mig räcker inte det men minoriteten vinner sällan, kanske aldrig.

Men jag väljer att vara positiv, i alla fall så här lite i slutet av inlägget. Kommer Debaser finns det chans att mentalitet ändras lite, får folk alkohol så blir det mer lockande att gå på spelning och till slut kanske fler börja inse att det inte finns ett bättre sätt att spendera en kväll än att njuta av lite schyst livemusik.

Angående de lokala banden hoppas Jens på Takida medan jag hoppas att jag slipper. Själv sätter jag mina förhoppningar till Marble fast det kanske inte Jens får skriva...

2 kommentarer:

Emily sa...

Det kan inte vara lätt att bo i Sundsvall om man gillar musik. Iallafall inte om man gillar bra musik. Själv bor jag i Malmö och där är det en helt annan sak. Där finns det mycket spelningar. Och närhet till köpenhamn.

jag gillar verkligen din blogg och det är nog du som har inspirerat mig till att starta en egen blogg om musik.

Linus Brännström sa...

enligt säkra källor kommer verkligen Marble-skivan att komma i år. och den ska spelas in snart... och det är jävligt bra låtar...