fredag, december 16, 2005

Musikbyråns årslista

Jag älskar listor så det här är en underbar tid på året för min del. Ikväll är det musikbyråns tur och det är alltid den bästa listan av den enkla anledningen att man tack vare tv-formatet får höra alla som är med och när det gäller ljud är ju tv enligt min erfarenhet överlägset bättre än tidningar. Jag längtar med andra ord till ikväll och jag har ägnat en stor del av dagen åt att filosofera över vilka som kan tänkas vara med och förslagen bara strömmar fram; Frida Hyvönen, Håkan Hellström, Anthony and the Johnsons, Jenny Wilson, The Arcade Fire, Robyn; Devendra Banhart ja det finns ingen hejd på den mängd skivor jag tror kommer finnas med.

Naturligtvis skulle jag aldrig kunna pricka in hela listan eftersom jag är en poptjej och har däemed ganska dålig koll på de flesta andra genres (även om jag visserligen kallar det mesta för pop) och Musikbyrån har ju "experter" på de flesta områden. Men jag tänkte ändå att jag skulle dra till med en gissning när det gäller förstaplatsen, i stort sett omöjligt att pricka in rätt men jag satsar på att det blir M.I.A som kniper förstaplatsen. Förklaringen är enkel; det finns inte en chans att de som gillar grime och bailefunk och sånt inte skulle älska M.I.A och jag vet helt säkert att hon går hem otroligt bra bland alla poppare, där kan jag ju se på mig själv som i det fallet är ett upperligt exempel. Jag blir inte förvånad om jag har rätt men jag blir definitivt inte förvånad om jag har fel heller, det har varit ett bra musikår. Det är bara att vänta och se och inom kort ska jag också lägga upp min lista och rätta där alla andra har gjort fel.

(Glöm inte att Musikbyrån är en hel timme idag del 2 börjar 22.30)

Inga kommentarer: