torsdag, december 22, 2005

Årets bästa konserter



Jag har varit på sorgligt få konserter/spelningar i år och det skyller jag på att jag är pank och på att jag bor i Norrland (visserligen södra men ändå). Men jag har varit på tillräckligt många för att få ihop en trevlig liten lista på vad som har roat mig/berört mig allra mest under årets. För jag har lyckat hinna med en hel del bra grejer ändå och konkurrensen om platserna är stenhårda men så här minns jag det i alla fall:



1.Bright Eyes – Münchenbryggeriet Sthlm
Jag kan inte vara objektiv när det gäller Connor Oberst. Det här var antagligen inte en av hans bästa spelningar och den baserades på en skiva (I’m wide awake it’s morning) som inte är en hans allra bästa men det spelar ingen roll för mig, jag är kär, i hans sånger, i hans röst, allt. Jag var helt och totalt lycklig under hela den här konserten och det är inte ofta man känner så. Därför måste Bright Eyes få förstaplatsen och min recension i vintras tror jag bestämt att jag beskrev det som magi.


2. Frida Hyvönen – Pipeline Sundsvall
Frida hade chansen att bli etta på den här listan om det inte hade varit för några irriterande personer som pratade högt hela spelningen. Det var inte hennes fel men sånt har betydelse. Det jag kan säga är att har ni inte sett Frida Hyvönen i en mörk liten lokal någonstans i år så har ni verkligen missat något.


3. Joanna Newsom – Accelerator Sthlm
Att höra Joanna Newsoms musik är som en obeskrivligt vacker dröm. Och att se hennes fingrar flyta över harpans alla strängar gjorde det hela än mer drömlikt. Jag kände mig hypnotiserad, hypnotiserad och väldigt tacksam över att jag fick vara där.


4. CocoRosie – Accelerator Sthlm
Att CocoRosie hamnar placeringen bakom Joanna beror främst på att jag hade en betydligt sämre plats på den här spelningen för de var minst lika bra. Systrarna Cassady slog mig verkligen med häpnad och jag rusade ut och köpte skivan så fort de sista tonerna hade klingat ut.


5.Jenny Wilson – Popaganda Sthlm
De var bara tre personer på scenen och ändå lyckades de frambringa en alldeles fantastisk ljudbild som jag aldrig trodde att det gick att åstadkomma live. Det var oerhört fascinerande och oerhört vackert.



6.Jens Lekman – Popaganda Sthlm
Jens ägde scenen den där kvällen och var som en helt annan person mot för när jag såg honom på Hultsfred 04. Då hade han samma fantastiska sånger men gjorde ett mer osäkert intryck, nu var han lätt kungen av Popaganda. Ett extra plus till den fina damorkestern.

7. Ane Brun – Sundsvalls Teater
Min gitarrhjältinna Ane Brun gör ingen besviken om man gillar vacker singer/songwriter-pop och det gör jag, speciellt Ane. Hon har en av de finaste sångröster jag har hört i hela mitt liv och ingen feber i världen hade kunnat stoppa mig fram att gå dit. Sötast i hela Musiksverige och säkert hela Musiknorge också.



8. Devendra Banhart – Accelerator Sthlm
Devendra hade också han chans till en högre placering men vad gör man om man spelar samtidigt som Sonic Youth. Jag kunde inte välja utan såg lite av både men en halvtimme Devendra Banhart räcker gott till en topp tio-placering. Fin stämning och härliga låtar, vad mer kan man begära.



9.Sonic Youth – Accelerator Sthlm
En halvtimme hann jag med innan jag sprang iväg till Devendra Banhart men det var svårt att gå. På den korta tiden skaffade sig Sonic Youth ett nytt hysteriskt fan. Jävla schemaläggare.


10. CDOASS – Pipeline Sundsvall
CDOASS har blivit bortglömda under året och jag är också skyldig till det. Det var först nu när jag funderade på vilka konserter jag varit på under året som jag mindes den energiladdade halvtimmen i våras. Hur kunde jag glömma? I en i stort sett om lokal skapade CDOASS ett fantastiskt ös, jag vet inte vart motivationen kom ifrån men om det där är vad de presterar i en tom lokal vad kan de då få fram med publik. LCD Sound system möter The Hives och som det svänger.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är få artister som har påverkat mej så mycket som conor oberst. jag kan verkligen inte lyssna på First day of my life utan att det tåras i ögonen. Jag var också på konserten i Sthlm och den var fantastisk, speciellt när han står ensam med sin gitarr och sjunger "I know you have a heavy heart, I can feel it when we kiss"...jag får rysningar =)