måndag, november 28, 2005

Kungen av soundtracks

Kungen av soundtracks är inte Cameron Crowe nej, jag hävdar bestämt att det måste vara Quentin Tarantino. Jag har funderat en hel del på det här den sista tiden och igår blev jag återigen påmind om vilken bra musik Tarantino har i sina filmer och framför allt hur passande den är. I den mysiga serien ”Gilmore girls” som jag följer slaviskt utspelades en del av handlingen i gårdagens avsnitt på en fest med Tarantino-tema. Alla klädde ut sig till karaktärer från filmerna och det spelades bara soundtracks i högtalarna och jag hade verkligen velat vara där (ja, jag vet att det bara är en tv-serie, önskar att Lane var min bästis). Nu är jag visserligen redan ett stort Tarantino-fan bara på grund av filmerna så jag är kanske lite partisk men musiken knäcker verkligen. Tidigare nämnda Crowe är naturligtvis också han en expert på ämnet men han verkar snarare göra film efter musiken istället för att välja musik till filmen fast ibland blir ju även det fullkomligt lysande (läs Almost famous). Poängen med det här inlägget är att Tarantino är kung på alla sätt och vis och om jag skulle gå på Tarantinomaskerad skulle jag definitivt klä ut mig till Gogo, jag håller redan på att öva på fnissandet.

Inga kommentarer: