tisdag, november 29, 2005

Året var 2005


I väntan på att ta tag i listan över årets album kommer här en liten allmän sammanfattning av min syn på året. Några saker har varit lite speciella och de vill jag nu dela med mig av och allt handlar förstås mer eller mindre om musik.


Årets konsertt-shirt (se bild ovan): Den är snygg, den har hög kvalitet och den kostade inte skjortan. Bright eyes konsert i vintras var fantastisk och t-shirten gjorde inte saken sämre. En snygg brunfärg men ett underbart tryck för 150kr och efter vad som känns som några tusen tvättar syns fortfarande inte en noppa.


Årets bästa beslut: gitarrlektioner
Efter en tids intensivt lyssnande ville jag försöka mig på att musicera lite själv. Beslutet att börja ta gitarrlektioner var årets bästa, kanske till och med livets bästa…


Årets trend: Tjejer med piano
Då tänker jag främst på svenska Frida Hyvönen och rysk/amerikanska Regina Spektor som är två av mina största favoriter från år 2005. Två personer kanske inte räknas som en trend men jag tycker ändå att piano generellt sett fick ta mycket stor plats under året.


Årets fynd: Ike and Tina Turner – 18 classic tracks
39kr betalade jag för den här fantastiska skivan. Tina Turner sjunger som bara Tina Turner kan på en skiva som består av några originallåtar men fram för allt en fantastisk samling covers. ”Proud Mary” av Creedence Clearwater Revival är väl mer Ike and Tina and något annat och lägg sedan till The Beatles ”Come together” och ”Get Back”, Rolling Stones ”Honkey tonk women”, Stevie Wonders ”Higher ground” och en mängd andra superhits så förstår du att man nästan känner sig skyldig för att bara ha betalat 40 spänn för en sån här pärla.


Årets sämsta och bästa timing: Semester i London i slutet av juli, lagom till den andra smällen (som tack och lov inte smällde som den skulle) = dålig timing. Semester i London i slutet av juli innebär också skivrea = väldigt bra timing.


Årets modernisering: HI-MD
Här kommer du nu få årets chock för 2005 var året då jag övergav min kassettbandspelare. Ja, det är helt sant, jag har ända fram till i år gått runt med en helt vanligt kassettfreestyle vilket är så ovanligt att folk höll på att sätta i halsen när de såg den. Varför hade jag kassett? Ja, jag vet faktiskt inte. Jag antar att det är en kombination av att jag är ganska snål och att jag är sjukligt rädd om mina CD-skivor som väldigt sällan får lämna mitt hem och helst heller inte mitt rum. Som ersättning införskaffade jag en minidisc-spelare, lite mer modernt med andra ord. Jag var alldeles för snål för att skaffa en I-pod eftersom det blev dyrt om man måste ha plats för så mycket musik som jag vill ha. Minidiscen kostade bara tusen spänn och har dessutom exemplariskt ljud. Nya HI-MD-formatet gör att det går in 45 timmar musik per skiva, en klar förbättring jämfört med en vanlig minidisc-spelare med andra ord.


Årets aha-upplevelse: Laleh på P3-guldgalan – Han tuggar kex
Jag hinner väldigt sällan lyssna på radio vilket gör att min p3-koll är under all kritik. P3-guldgalan var första gången jag hörde Laleh och från första ton ramlade hakan ända ner till golvet. En kvinnlig Cornelis Vreeswijk! Det var som om den gamla visgurun hade återuppstått i form av en söt liten tjej, aldrig hade jag väntat mig något liknande. Både jag och min käre far stod upp framför TV:n och kunde inte tro vad vi såg, det var helt fantastiskt. Tyvärr känner jag överhuvudtaget ingen kärlek för Lalehs engelskspråkiga repertoar men ”Han tuggar kex”, ”Storebror” och ”Bostadsansökan” gör att hela skivan är värd att köpa.


Snabbast spenderade pengar: 3000kr på två dagar
Jag är en student utan inkomst och det har jag varit hela mitt liv och det gör att mitt lite blygsamma rekord faktiskt är en oerhört stor summa pengar för lilla mig. Ett stipendium på 3000kr för ”goda studier” (man tackar) rök all världens väg på rekordtid. En minidisc-spelare 100kr, en biljett till Accelerator ca 500kr och 11 CD-skivor och sen var allt borta. Men jag ångrar ingenting, enligt mig var det mycket väl spenderade pengar.


Årets trend 2: EP-samlingar
Hurra för årets trend nr.2. Belle and Sebastian, El Perro del Mar och Jens Lekman, alla släppte de EP-samlingar under år 2005. Det var väl fler också men för mig var de här viktigast. Fler borde följa deras exempel eftersom det inte alltid är så lätt för nya fans att få tag på gamla låtar om man inte tar den olagliga vägen. Jag hoppas att t ex Bright Eyes gör samma sak under 2006.


Bloggsmäll: bloggi.se
Min kära lilla blogg försvann ut i tomma intet när bloggi fick huvudvärk. Visserligen hade jag kanske inte skrivit där så ofta men det var min blogg och jag hade haft den i över ett halvår. En lång bloggdepression följde men jag är i alla fall tillbaka starkare än någonsin.

Inga kommentarer: