onsdag, november 02, 2005

2000-talets 50 bästa låtar

Världens bästa musiktidning Sonic har firat sina fem år som tidning genom att utse 2000-talets hittills bästa låtar. Det var en bra lista, de hade rätt i mycket men naturligt håller jag inte med helt och hållet, Sonic som tidning är en perfekt symbol för min smak men jag kunde inte låta bli att göra en egen lista, bara för skojs skull. Det var inte särskilt lätt att ensam göra det hela Sonic-redaktionen gjort, det tog tid och jag upp mina kommentarer nån gång vid den trettionde låten men listan blev i alla fall klar. Min lista har en hel del likheter med sin föregångare med undantag för mitt totala ointresse för hiphop och soul, vilket gör att de få representanterna för den gengren som finns på min lista har gjort ett ruskigt bra jobb om till och med jag är övertygad. Om jag gör om samma sak om en vecka så skulle listan antagligen inte se likadan ut, så är det alltid men just nu, just idag efter en veckas noggranna funderingar är det här listan över vilka jag tycker är 2000-talets hittills bästa låtar.


1. A sweet summer’s night on Hammer Hill – Jens Lekman
Den perfekta poplåten? Jens hamnar högst upp på listan för det finns ingen annan låt jag hellre skrålar med i, ingen jag hellre dansar och hoppar till vare sig det är sommar eller vinter, om jag är tillsammans med folk eller ensam spelar ingen roll för den här låten förlorar aldrig sin charm. Det har helt enkelt enligt mig inte gjorts någon bättre låt på 2000-talet
2. Terrible angels – CocoRosie
CocoRosie gjorde kanske 2004 års bästa album men det hade jag ingen aning om förrän I somras när jag horde em för första gången. Terrilbe Angels är utan tvekan den starkaste låten, vacker och innerlig.
3. Haligh, haligh, a lie, haligh – Bright Eyes
Smärtan av att ha blivit sviken av den man älskar har aldrig uttryckts starkare än när Connor Oberst med bräcklig röst uttrycker sin plåga. Jag är nära att gråta varje gång jag hör den här låten.
4. The Late Great Cassiopia – The Essex Green
Jag har aldrig lyssnat på texten men vad spelar det för roll, hela sången är som en promenad i vårsolen när allt precis har blivit grönt, ett oslagbart lyckorus.
5. You are the generation that bought more shoes and you get what you deserve – Johnny Boy
I ett tidigare inlägg har jag hävdat att den här låten är perfekt och än har inte hittat något fel med den. Sättet den smyger igång, accelererar och till slut förvandlas till ett fyrverkeri gör att jag aldrig verkar få nog av den.
6. I’m a cuckoo – Belle and Sebastian
En ytterst underskattad låt enligt min åsikt och en svårslagen glädjespridare. Jag har vid ett flertal tillfällen hävdat att det här är min signaturmelodi…
7. Seven nation army – The White Stripes
Introt till “Seven Nation Army” är ljudet av en hel generation, min generation. Om hundra år är den här låten som kommer att vara ihågkommen som ljudet av millenniumskiftet.
8. Bridges and balloons – Joanna Newsom
Min norm för hur bra musik ska låta ändrades när jag hörde Joanna för första gången; så här ska bra musik låta.
9. Heartbeats – The Knife
Modern svensk klassiker. Etta på Sonics lista och det var välförtjänt, antagligen världens bästa elektroniska låt…
10. Sheepdog – Mando Diao
Jag blev blixtförälskad i den här låten när den kom. Texten, sången, riffen, allt älskade jag besinningslöst och även om förälskelsen har svalnat något så finns kärleken kvar.
11. Portions for foxes – Rilo Kiley
När jag i januari sammanfattade musikåret I mitt första blogginlägg nämnde jag att jag ännu inte hade hört Rilo Kiley och fick genast kommentarer om att ”Portions for foxes” gjorde hela skivan värd att köpa. Dom hade rätt.
12. Rent a wreck – Suburban Kids with biblical names
Ba ba ba ba ba baaa. Älskar kidsen, årets bästa nykomlingar och utan tvekan en av 2000-talets bästa låtar…
13. Fyllskalle – Mattias Alkberg BD
Inte ens en nykterist kan låta bli att sjunga med, det här borde ha varit förra årets största svenska hit.
14. Black cab – Jens Lekman
Vilken melodi, vilken text, Jens är kung.
15. Take me out – Franz Ferdinand
Innan år 2004 dansade jag aldrig, sen kom Take me out.
16. Stormy weather – Moneybrother
Mitt ledmotiv till sommaren 2003, jag kan inte ens gissa hur många gånger jag lyssnade på den. Klockren soulrockdänga.
17. First day of my life – Bright Eyes
Den vackraste kärleksförklaring jag har hört i hela mitt liv, Connor regerar…
18. Hate to say I told you so – The Hives
Jag har svårt för att beskriva vad som är så bra med The Hives men alla som har hört den här låten live har känt varför.
19. Seems fine – The Concretes
Så enkel, så bra. Fyra ackord och lite schyst blås är allt som behövs för en riktig topplåt.
20. Sunrise – Maher Shalal Hash Baz
Signaturmelodin till “This is our music” har blivit som en symbol för bra musik. Om man inte tänker på programmet så är den fortfarande oerhört vacker helt på egen hand, inte en symbol för bra musik utan helt enkelt bra musik.
21. Last nite – The Strokes
Rock när den är som bäst.
22. I want you back – Niccokick
Helt enkelt hjärtskärande vacker. Framförandet av den här låten var en av mina mest minnesvärda stunder på Hultsfred -04
23. Känn ingen sorg för mig Göteborg – Håkan Hellström
Om ”Seven nation Army” är hela världens representant för det tidiga 2000-talet så är det här den svenska motsvarigheten. Känn igen sorg är redan en tidlös klassiker.
24. You are the light (by which I travel into this and that)– Jens Lekman
Ungdomens oövervinnerliga och lite olydiga kärlek har aldrig beskrivits bättre, jag blir kär bara av att lyssna på Jens kärleksförklaring.
25. This beard is for Siobhan – Devendra Banhart
Fattar ingenting av texten trots att jag har försökt men svänget i den här freaky folk-dängan är omöjligt att stå emot.
26. Peach, plum, pear – Joanna Newsom
För den som inte vill höra något annorlunda är den här sången antagligen rätt svår att stå ut med. En harpa, en barnkör och en tjej som låter som en blandning mellan Björk och Lisa Simpson, I love it.
27. Galang – M.I.A
Till skillnad från Sonics lista är min i stort sett befriad från all form av hiphop, det är inte min stil och det gör att faktumet att M.I.A finns med på den här listan till något stort. Jag vet inte om det går att referera det här som hiphop men det låter definitivt inte som något annat jag lyssnar på. Men det är bland det bästa jag har hört i hela mitt liv
28. Gröna linjen – Alf
Jag är inte stockholmare och det är inte Alf heller ursprungligen men om man är där relativt ofta så förstår man briljansen i den här skildringen och kanske fattar man det till och med om man aldrig varit där.
29. Bloodbeat- Patrick Wolf
Blodet pulserar i ådrorna ovh behovet att yla mot månen har aldrig varit store, idag är det här Wolfs bästa låt och även om jag tycker annorlunda i morgon så är känslan densamma.
30. Dreaming of you – The Coral
En lite bortglömd topplåt, Liverpoolbandet The Coral har visserligen snott melodin (inspirerats) från en låt med The Supremes men det spelar ingen roll, en bra låt är en bra låt.
31. Megan’s present – Khonnor
Jag har alltid haft lite svårare att ta till mig elktronisk musik men det har Khonnor ändrat på, det här är elektronisk popmusik när den berör som mest.
32. I drive my friend – Frida Hyvönen
Min förälskelse i Fridas musik består, väldigt många känslor beskrivs på ett väldigt imponerande sätt.
33. Fell in love with a girl – The White Stripes
Jag orkar inte förklara mig längre, precis som resterande låtar på den här listan är det här en jäkligt bra låt, och det får räcka så.
34. Bittersweet bundle of misery – Graham Coxon
35. Can’t stand me now – The Libertines
36. Hope there’s someone – Anthony and The Johnsons
37. This is the year – Marit Bergman
38. Steve McQueen was great in Papillon – Leif Karate
39. Party – El Perro del Mar
40. Sleeping in – The Postal Service
41. Hey ya! - Outcast
42. Laura – Scissor sisters
43. Crosses – José Gonzales
44. Parliament Square – Stina Nordenstam
45. Han tuggar kex – Laleh
46. Back in the USA – Andreas Tilliander/David Fransson
47. Song against life – David and the Citizens
48. Humming one of your songs – Ane Brun
49. One life away – M. Ward
50. Jesus loves me - CocoRosie

1 kommentar:

Weathershow sa...

Svag för sådana här listor. Vad gör man inte när man inte lyckas somna? Nöjer mig med 30 låtar:

1. the happiest days of my life – my favorite
2. if it’s not you – language of flowers
3. the late great cassiopia – the essex green
4. ageless beauty – stars
5. le monster – my favorite
6. where you belong – language of flowers
7. listen now – the knife
8. down and out and away – strip squad
9. no one wants forever #2 – laurel music
10. if rain – sambassadeur
11. shoreline – broder daniel
12. mica - mew
13. marie – sambassadeur
14. the places you’ll call home – the ladybug transistor
15. koka kola veins – the tough alliance
16. four words – brittle stars
17. lovesick – the arrogants
18. come on! feel the illinois – sufjan stevens
19. heartbeats – the knife
20. take me out – franz ferdinand
21. can’t stand me now – the libertines
22. wishbone – architecture in helsinki
23. this is the year – marit bergman
24. forever lost – the magic numbers
25. wrapped up in books – belle and sebastian
26. seems fine – the concretes
27. my secret – anna ternheim
28. for a reason – like honey
29. for what it’s worth – the cardigans
30. along for the ride – mates of state

Den här bloggen påminner till upplägget om bloggen som jag aldrig tar mig tid att fixa själv.