måndag, november 07, 2005

"Lurad" igen

Nu åkte jag dit igen och gjorde det där som jag inte skulle göra. Jag har ju egentligen en lista som jag alltid har med mig, den ligger alltid i plånboken bara ifall jag skulle råka hamna i en skivbutik, listan över vilka skivor jag vill ha och framför allt vilka som står näst på tur, de som är viktigast. Listan finns där så att jag aldrig glömmer vad det är jag ska leta efter vilket lätt kan hända annars. Men kanske 70 % av mina skivköp sker ändå inte från listan utan nästan allt blir impuls och nu hände det igen. Det var rea på Åhléns och det har det varit ett tag men jag hade lyckats behärska mig och väntat på att det eventuellt skulle bli någon sorts slutrea och nu var den där; tag 3 betala för 2. Hur skulle jag kunna stå emot? Så som vanligt lyckades jag intala mig själv om det här var ett erbjudande som bara var dumt att motstå, det vore ju idiotiskt att inte ta chansen att utöka skivsamlingen ytterligare när det ändå är så bra pris (utdrag ur min inre monolog vid köptillfället). Fanns skivorna på listan på rean? Nix. Gjorde det någon skillnad, sparade jag mina pengar till de där skivorna jag bara måste ha? Svaret är ett uppgivet nej, det gjorde absolut ingen skillnad. Jag skulle ju köpa Jenny Wilson och Polyphonic Spree och det måste jag fortfarande vilket innebär ännu fler skivor. När det är rea är jag verkligen en riktig shoppoholic men min skivsamling skulle vara betydligt mindre om jag inte betedde mig på det här sättet så jag kanske inte ska vara alltför missnöjd. Jag måste ju faktiskt erkänna att jag lyckas köpa väldigt många skivor per år med tanke på min i stort sett icke-existerande inkomst och det är ju reans förtjänst. Dagens fynd blev Man-Made med Teenage Fanclub och Patty Smith senaste Trampin’ som jag dessutom åkte hem och kollade i Sonic vad den fått för betyg innan jag köpte den. Även om jag älskar Patty så känns det alltid lite osäkert med gamla artisters nya alster men 7/10 av Håkan Steen kändes ju betryggande så det var bara att slå till. På köpet valde jag Håkans ”känn ingen sorg…” och det är ju väldigt knäppt att jag inte har den förrän nu men det ska jag förklara varför i ett annat inlägg. Summan av dagens impulsköp blev alltså tre skivor för sammanlagt 178kr och trots att jag inte följer planen så är jag ganska nöjd med mina fynd.

Inga kommentarer: